Employer branding co to takiego

Employer branding to trend dotyczący kreowania spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, który staje się fundamentem do posiadania oddanych pracowników. Jego głównym celem jest stworzenie miejsca, które przyciąga i utrzymuje utalentowanych ludzi, zapobiegając przy tym ciągłej rotacji w firmie. Chcąc to osiągnąć, firma zmuszona jest stworzyć dla pracowników na tyle korzystne warunki, by chcieli zostać w niej na dłużej, ale nie chodzi tutaj tylko o pieniądze, ale o coś więcej.

 

Dlaczego Emlpoyer Branding nie wpływa na zdobywanie pracowników?

 

Każdy z nas szukał kiedyś pracy i każdy marzył o pracy w rzetelnej, ugruntowanej na rynku firmie. Praca dla konkretnej marki była spełnieniem marzeń i wyznaczeniem ścieżki zawodowej. Możliwość uzupełnienia swojego CV o doświadczenie w marce, budzącej zaufanie i rozpoznawalność, to podwaliny owocnej kariery zawodowej, a zarazem prestiż budzący powszechne „wow. Niestety, nie każda firma może wzbudzić takie „wow”.

 

Jeżeli marki pokroju Google, Apple czy Facebook wzbudzają powszechny zachwyt, to gdzie leży ich sukces? Dlaczego specjaliści są w stanie pracować w tych firmach nawet za gorsze warunki finansowe, niż u konkurencji? Dlatego, że te marki kierują się czymś więcej niż chęcią zysku. Tworzą coś kultowego, coś wyjątkowego. Kierują się misją i opierają swoje działanie na wartościach, cenionych przez przyszłych pracowników. Są liderami, pionierami i wizjonerami na rynku. Za tym podążają zarówno klienci, jak i pracownicy.

 

Nie za lepszymi warunkami finansowymi, kolejnymi nowinkami i dodatkami, jak konsole do gier, wolne piątki czy panie sprzątające mieszkanie (tym są kuszeni programiści, którzy są pożądani przez wszystkich). To wszystko, owszem, jest fajne, ale prawdziwa wartość to zbudowanie autentyczności i wizji firmy, za którą podążą tłumy.

 

Skąd zatem cały hałas wokół Employer Brandingu?

 

Stąd, że marki nie posiadają własnej, spójnej wizji i strategii, którą potrafią odpowiednio przedstawić i utrzymać. Branding, w odróżnieniu od employer brandingu, to czysta autentyczność.

 

Jeżeli jesteś autentyczny, pewny siebie i swojej wizji, ludzie to wyczują i będą za Tobą podążać.

 

Zarówno w historii, pop kulturze czy biznesie są miliony takich przykładów. Gandhi, Bob Marley, Elon Musk i wiele innych osób, które przyciągały tłumy. Podobnie jest z markami. W employer brandingu bardziej chodzi o zbudowanie takiego wizerunku na zewnątrz, co niestety rzadko bywa spójne z tym, co jest w środku. Co jest prawdziwe.

 

Firmy zapominają, że prawdziwymi ambasadorami marki są jej pracownicy, a nie celebryta z reklamy. On romansuje z wieloma markami i w zależności, która zapłaci więcej, tam będzie się pojawiał częściej. A od pracowników oczekujemy lojalności. Jeżeli firma z zewnątrz wydaje się ciekawa, ale od środka jest zupełnie czym innym, to żaden employer branding nie pomoże. Wszystko zaczyna się od ustalenia strategii marki, autentycznej, prawdziwej wizji firmy.

 

Czy zatem Employer Branding jest potrzebny?

 

Nie każda firma posiada na tyle silną markę, że poprzez samo jej wymówienie stajemy się podekscytowani. Employer branding powinien być częścią i konsekwencją strategii marki. Powinien być kontynuacją tego, czym kieruje się marka.

 

Tylko poprzez autentyczną wizję, stworzymy odpowiedni wizerunek marki.

 

Firmy często pytają o sens tworzenia strategii, bo przecież wiedzą, co sprzedają, znają swojego klienta i są pewne, że ich oferta jest lepsza od konkurencji. Firmy może i są tego świadome, ale czy klient również? Czy nasz przyszły pracownik świadomie wybierze naszą firmę, bo utożsamia się z marką i jej wartością? Czy istotne będą dla niego jedynie zarobki? Wszystko zaczyna się od postawienia sobie kilku istotnych pytań. Co i jak robimy?, Dla kogo to robimy?, Co nas wyróżnia? A przede wszystkim, dlaczego to robimy? Bez tego nasze działania mogą okazać się niekompletne bądź nierentowne. Jeżeli marka jest oparta na odpowiednich wytycznych, które wynikają z jej DNA, to staje się niezwykle interesująca, a długofalowe działania pozwalają dostrzec efekty zarówno w relacjach z klientami, jak również z pracownikami.

 

Jak budowanie autentycznej strategii marki ma się do zysków?

 

Poświęcenie czasu, a przede wszystkim zaangażowanie w stworzenie marki ze spójną strategią, ułatwia funkcjonowanie firmy. Jeżeli myślą przewodnią w budowaniu strategii marki będą tylko pieniądze lub zysk, to na dłuższą metę nasza firma będzie nieatrakcyjna. Wszystko, co będziemy tworzyć zostanie oparte na cenie. Cena produktu lub usługi, cena pracownika oraz cena, jaką klient jest w stanie za to zapłacić.

 

Nam zależy na tym, aby stać się pierwszym wyborem.

 

Pracownik, który ma szansę rozpocząć swoją karierę w firmie, będącej liderem w swojej dziedzinie, chętniej podejmie taką pracę, nawet jeżeli jego wynagrodzenie będzie niższe, niż u konkurencji. Jeżeli jego wartości pokrywają się z naszymi, staniemy się pierwszorzędnym wyborem. Tym samym mamy szanse zatrudnić młodego specjalistę, wyszkolić go, przystosować do miejsca pracy i utrzymać na długo w swoim zespole. Podobnie jest z klientami, oni nie chcą już mieć taniego produktu i świetnej jakości, oni chcą mieć coś jeszcze – sens. Chcą się z marką utożsamiać, chcą by ich wartości pokrywały się z jej wartościami. Chcą, aby pomimo błędów marka, była autentyczna. Zarówno pracownik, jak i klient, chce autentyczności. Autentyczna marka przyciąga, a to przekłada się na lojalność i zyski.