CHARIZMA_Projektowanie marki_Dawid

Dzięki projektowi marki jesteśmy w stanie zapaść w pamięć klientowi. Jest to wynik uważnie zaplanowanych działań i systemu wizualnego, które tworzą konsekwentną całość. Dopiero dzięki nim powstaje doświadczenie, jakie odbiera klient – i na jego podstawie buduje w głowie obraz marki.

 

Połączenie strategii i projektu marki = sukces marki!

 

Dlatego tak istotne jest rozpoczęcie od strategii, bo dzięki niej dowiemy się, jaka jest prawdziwa wartość naszej firmy, którą to następnie powinniśmy komunikować, zarówno słowem, jak i obrazem (czyli projektem marki). Jeżeli podczas badań rynku wyszło nam, że większość firm wygląda i komunikuje się w podobny sposób, a my chcemy zrewolucjonizować rynek to nie będziemy (i nie powinniśmy) wyglądać tak samo i mówić to samo. Nasz wizerunek musi podkreślać naszą odrębność, unikalność i oryginalność. Jeżeli fioletowa krowa Milki wyglądałaby tak samo, nikt by o niej nie pamiętał.

 

O projekcie marki bez koloru?

 

Czy, aby na pewno każda firma powinna się wyróżniać swoją identyfikacją? Czy wszystkie firmy z danej branży muszą mieć inny wizerunek? Odpowiedź jest prosta i trudna, czy każda kobieta powinna chodzić w tej samej sukience? Niekoniecznie bo nie każdej będzie w niej do twarzy, czyli nie będzie do niej pasowała. Podobnie jest z projektowaniem marki. Firmy chcą się wyróżnić za wszelką cenę, a później jest problem. Bo pracownicy „nie czują” się dobrze w nowej skórze, zaczynają powątpiewać i negować nowy projekt marki. Dlatego tak istotne jest żeby logo nie świadczyło o firmie bo logo, to tylko gwiazdka na choince – dobrze żeby pasowała do całościowego projektu marki.

 

Innym przypadkiem często spotykanym jest usilne dążenie osób decyzyjnych do pozostania w cieniu. Często przez brak odwagi, często z powodu obaw o utratę zaufania u dotychczasowych klientów, ale jest to po prostu nieuniknione. Firmy, które chciały pozostać takie same, mówimy tutaj o projektowaniu nowej marki, wpadały w pułapkę własnej świadomości, a nie tego, co widzą jej klienci.

 

Czy zawsze projektowanie marki ma sens?

 

Nie zawsze. Jeżeli marka nadal jest interesująca w oczach jej klientów, nie ma nowego gracza, który może przejąć rynek, a jej odbiorcy ciągle widzą jej wartość, to nie ma sensu tworzyć nowego projektu marki. Ale jest to bardzo ryzykowne bo nie ma już sektorów czy branż, w której nie ma konkurencji. Powstają innowatorzy, którzy zmieniają rynki, dzięki swoim produktom/usługom i dzięki swoim wizerunkom. Podnoszą poprzeczkę lub docierają do młodszych odbiorców. Zaprojektowanie nowej marki lub odświeżenie obecnego wizerunku powinno zawsze być powodowane czymś więcej niż tylko chęcią zmiany logo. Bo logo to nie marka.

 

Od czego zaczynamy pracę nad projektem marki i jakie usługi oferujemy?

 

Logo

Identyfikacja wizualna

Brand book

Projektowanie materiałów informacyjnych i promocyjnych

Kreacja na potrzeby kampanii reklamowych;

Packaging

Art direction