CHARIZMA_Strategia marki_Patrycja

Marka ze strategią, która została stworzona w zgodzie z wartościami, przyłoży się do stworzenia odpowiedniego wizerunku, potrzebnego do osiągniecia założonych celów. Dodatkowym, a zarazem najważniejszym efektem oparcia biznesu i komunikacji na założeniach strategicznych, jest cel, do którego firma dąży. Ułatwia on komunikację z klientem, zrozumienie misji firmy oraz jej pomysłu na biznes.

 

Dlaczego strategia marki jest tak istotna?

 

Poświęcenie czasu, a przede wszystkim zaangażowania w stworzenie marki ze strategią, po prostu ułatwia funkcjonowanie firmy.

 

Wszystko zaczyna się od zadania sobie kilku istotnych pytań.

 

  • Co robimy i jak to robimy?,
  • Dla kogo to robimy?,
  • Co nas wyróżnia?,
  • oraz najważniejsze pytanie, dlaczego to robimy?

 

Jeżeli odpowiedzią na ostatnie pytanie w budowaniu strategii marki będą pieniądze lub zysk, to nasza firma będzie niekompletna. Wszystko, co będziemy tworzyć będzie opierać się o cenę. Cenę produktu lub usługi, cenę pracownika oraz cenę, jaką klient jest w stanie zapłacić. Wtedy nasza konkurencja zmiecie nas z powierzchni branży, jednym i bardzo prostym zabiegiem – obniży cenę. My natomiast chcemy zbudować relację z klientem, zdobyć jego zaufanie (a niekiedy podziw), a przede wszystkim, w jego oczach stworzyć wartość, jaką niesie za sobą nasz produkt lub usługa.

 

Czy strategia jest potrzebna każdej firmie?

 

To pytanie, o sens tworzenia strategii pada bardzo często bo przecież wiemy, co sprzedajemy, znamy naszego klienta i jesteśmy pewni, że jesteśmy lepsi od konkurencji. My może jesteśmy tego świadomi, ale czy klient o tym pamięta, dokonując wyboru? Czy nasz przyszły pracownik świadomie wybierze naszą firmę bo utożsamia się z marką i jej wartością? Czy jedynie istotne będą dla niego pieniądze, (a jeżeli tak to wróć do akapitu powyżej). Tutaj nie chodzi o wydumane slogany i górnolotne idee. Dlatego celowo piszemy o zbudowaniu prawdziwej strategii marki. Czymś, co każdy pracownik i każdy klient będzie doceniał. Jeżeli marka jest oparta na wytycznych strategicznych, które wynikają z jej DNA to to staje się niesamowicie interesująca.

 

Jakie elementy wchodzą w skład pracy nad strategią marki?

 

  • Analiza komunikacji (branży)
  • Audyt marki
  • Warsztaty strategiczne
  • Misja marki
  • Pozycjonowanie marki
  • Wartości marki
  • Myśl przewodnia (brand idea)
  • Komunikacja marki
  • Naming