CHARIZMA_Website_Services_Strategia-marki

Marka ze strategią, która została stworzona w zgodzie z wartościami, przyłoży się do stworzenia odpowiedniego wizerunku, potrzebnego do osiągniecia założonych celów. Dodatkowym, a zarazem najważniejszym efektem oparcia biznesu i komunikacji na założeniach strategicznych, jest cel, do którego firma dąży. Ułatwia on komunikację z klientem, zrozumienie misji firmy oraz jej pomysłu na biznes.

 

Dlaczego strategia marki jest ważna?

 

Jednym z elementów pracy nad strategią jest odnalezienie prawdziwej wartości marki. Czegoś unikalnego i charakterystycznego na czym zbudujemy wizerunek marki. Oparcie biznesu na tak zdefiniowanych założeniach usprawnia funkcjonowanie marki: wyróżni ją, nada ton komunikacji z klientem i ułatwi podążanie w wyznaczonym kierunku. Dlatego właśnie budowę marki należy oprzeć na klarownej strategii i konsekwentnie trzymać się jej założeń.

 

Na początek kilka pytań:

 

  • Co i jak robimy?

  • Dla kogo?

  • Co nas wyróżnia?

  • oraz pytanie najważniejsze: dlaczego to robimy?

 

Jeśli motorem napędowym jest zysk, to wszystkim rządzi cena. Taka firma jest słaba i łatwo z nią konkurować – wystarczy obniżyć ceny. Dlatego tak ważne jest budowanie relacji z klientem, zdobycie i utrzymanie jego zaufania, a przede wszystkim stworzenie marki, z której wartościami będzie się mógł identyfikować.

 

Czy każda firma potrzebuje strategii?

 

Pytanie o sens tworzenia strategii pada bardzo często. Przecież wiemy, co sprzedajemy, znamy naszego klienta i jesteśmy lepsi od konkurencji. Zastanówmy się jednak czy tak samo widzi nas potencjalny klient lub pracownik. Czy wybiera naszą firmę kierując się jedynie kwestiami finansowymi: ceną i wysokością zarobków? A może dlatego, że utożsamia się z marką i jej wartościami?  Wybór konkretnej marki przez klienta nie jest przypadkiem. Ma on swoje preferencje i jeżeli marka ma dla niego wartość, wyróżnia się, konsekwentnie buduje swój wizerunek i spójny przekaz, staje się zauważalna. Jednak żeby stać się naturalnym, wręcz automatycznym/podświadomym wyborem musi oferować znacznie więcej. Musi mieć swój charakter, swoją autentyczną siłę, która go przyciągnie.  

 

Co wchodzi w zakres pracy nad strategią marki?

 

  • Analiza marki

  • Warsztaty strategiczne

  • Pozycjonowanie markii

  • Misja i cel marki

  • Odkrycie prawdziwej wartości marki

  • Myśl przewodnia (brand idea)

  • Komunikacja marki

  • Naming